7 redenen waarom je vandaag nog wilt stoppen met stockfoto’s

Stockfoto’s zijn haarscherp, altijd voorradig en goedkoop. Het is niet voor niets dat vormgevers en webmasters ze al decennia gebruiken. Maar wat zijn ze vaak stom en cliché! En wat kunnen ze een afbreuk doen aan het ‘authentieke’ verhaal dat je wil vertellen.

Stockfoto’s: de kans is groot dat je ze als online marketeer, copywriter, redacteur of webdesigner gebruikt of gebruikt hebt. En anders ken je ze wel als ‘gewone’ internetter, want de aalgladde plaatjes van gebronsde Amerikanen met hagelwitte tanden kom je overal tegen.

Het gebruik van stockfoto’s heeft veel voordelen. Ze zijn goedkoop, je kunt ze zonder bijbetaling gebruiken en de keuze aan haarscherpe plaatjes is gigantisch. Maar er is ook veel tegen stockfoto’s te pleiten. 

Coca Cola PhotoCord Bedrijfsfotografie Roermond
Coca Cola

1. Stockfoto’s zijn aalglad

Tanden zijn hagelwit, maatpakken zitten als gegoten en de eeuwige glimlach lijkt in het gezicht te zijn gebeiteld. Nergens zie je blijere mensen dan op stockfoto-sites. Zélfs als ze op een deprimerende plek als een helpdesk werken.

2. Stockfoto’s zijn niet onderscheidend

Als organisatie doe je – hopelijk – je best om je in woord en beeld te onderscheiden. Is het dan niet vreemd om je visueel te uiten met afbeeldingen die iedereen gebruikt? Daar gaat je ‘volstrekt unieke concept’.

BijFreke PhotoCord Bedrijfsfotografie Roermond

3. Stockfoto’s zijn stigmatiserend

Veel stockfoto’s vergroten een situatie of handeling uit. Voor de kijker is het dan direct duidelijk wat er bedoeld wordt, maar het kan vervelende bijwerkingen hebben.

4. Stockfoto’s zijn cliché

Je zoekt voor je bedrijfssite een plaatje over succesvol zakendoen. Waar denk je als eerste aan? Heel toevallig twee handen die een overeenkomst bevestigen? Dan ben je niet de enige, want dit tafereeltje kom je in alle mogelijke varianten en op alle mogelijke websites tegen. De foto van de schuddende handen is nog niet eens zo slecht en hij vertelt in één beeld het hele verhaal. De pech is alleen dat hij zo verschrikkelijk vaak gebruikt is  dat de lading al lang niet meer dekt. Je wil als organisatie toch niet cliché en nietszeggend zijn?

5. Stockfoto’s laten jouw klanten niet zien

Mensen doen eerder zaken met je als ze je vertrouwen. Dit vertrouwen moet je verdienen en dit doe je onder andere door het vertellen van een goed en onderscheidend verhaal, waarin ze zich herkennen. Beeld is daarbij onmisbaar. Zo onthouden mensen informatie beter als er een afbeelding bij staat en delen ze het gemiddeld veertig keer vaker via social media.

Bedrijfsfotografie
Martini

6. Stockfoto’s stoten lezers af

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als een website een artikel over leiderschap illustreert met een rood 3D-poppetje dat voor de witte troepen uit loopt, haak ik af. Ik kan hem niet meer zien!

7. Lukraak stockfoto’s gebruiken is slecht voor je conversie

Bezoekers op je website krijgen is aardig, maar dan moeten ze wel wat doen. Met het bewust kiezen van afbeeldingen kun je je conversie-cijfers flink verhogen. Investeer daarom in hoogwaardig beeldmateriaal en plaats niet lukraak stockfoto’s, omdat er ‘ook nog een plaatje bij moet’.

Bewerken of niet?

Oké, geen stockfoto’s meer gebruiken dus. Maar wat moet ik dan doen?

Schakel een fotograaf in

Ja ja, budget, ik weet het. Maar als je het goed wil doen, schakel je de hulp in van een ‘echte’ fotograaf. Een professional die verstand heeft van beeldtaal en visuele communicatie. Een onderscheidende visuele strategie die je boodschap versterkt, verdient zichzelf terug.

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter

×
Hallo, Kan ik u helpen? Ik help u graag verder.

Bij gebruik van deze app gaat u akkoord met het gebruik van uw persoonsgegevens om contact op te nemen.